Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

onsdag 2 oktober 2013

The fall is coming

Löven skiftar färg och faller ner. En kall morgonsol lyser starkt i ens ansikte samtidigt som ångan från ens andedräkt kommer när man andas. Att behöva ta på sig både en jacka och helst halsduk när man ska ut och dessutom skrapa bilen när man ska iväg. Regnet, rusket och kylan tar över den härliga sommarvärmen som nyss stekte över ens solbrända kinder. Hösten är på väg och det med stormsteg. Sorgligt tycker många, mörkret kommer och kvällarna blir längre. Själv har jag alltid gillat alla årstider. Jag kan förstå att många tycker att hösten är deprimerande, att man saknar värmen och solen och alla grill-och-baddagar man har när man är ledig. För mig har hösten alltid varit en liten hint om att det snart är min födelsedag (vilket alltid är skoj, än så länge i alla fall, ingen åldersnoja här inte). Det har också varit ett startskott för Halloween, promenader i stjärnklara nätter eller helt enkelt bara att mysa ner under den där gosiga filten för att sätta igång någon mysig film i höstmörkret. Jag gillar hösten på många sätt, så länge man inte är tvungen att gå ut när det ösregnar och det blåser så mycket att man inte kommer någonstans när man går framåt (de kan faktiskt blåsa så mycket). Hösten är en anledning till att bara sitta och mysa till en film med tända ljus och bli lite sådär extra rädd när man ser på skräckfilm. Se det positiva i hösten så går det mycket lättare, det finns inte många bilder som är vackrare än när höstens morgonsol stiger över frosten på sin gräsmatta. Så tänd några ljus och mys ner till någon bra, spännande eller mysig film i höstmörkret kära vänner!

The Shining 

(1980) 
Jack Torrance har fått arbete som vaktmästare på ett ödsligt hotell under lågsäsongen. Dit tar han med sin familj för att börja på sitt jobb. Men det här hotellet har varit med om många hemskheter och det känner snabbt familjen av då det plötsligt blir kusligt att befinna sig där. 

Film: ++++
Handling: ++++
Skådespelare: ++++
Miljö: +++++
Genre: Thriller 

Den här filmen såg jag efter att ha fått ett tips av den bästa läraren jag någonsin har haft och jag tackar och bockar för tipset, för shit vilken grym film det är! Skådespelarna är helt fantastiska och stämningen i filmen är svårslagen. Grymt spännande med en udda handling, vilket jag gillar! Helt klart en film som passar i höstmörkret. Och sen får man ju inte glömma att Jack Nicholson är svingrym!!!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar