Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

lördag 12 maj 2012

Helsingborg och HLR

Hemma riktigt tidigt från en karatetävling för ovanlighetens skull, annars brukar man ju vara hemma sent på kvällarna. Kan ha liiiite med vilken hastighet vi höll på vägen hem (jag körde inte, för det fick jag inte, det tar tydligen får lång tid då säger folk). Men tävlingen blev riktigt lyckad för många, 4 brons och ett 1 silver slutade tävlingen med får vår del och det ska vi ju verkligen vara nöjda med. Speciellt eftersom det var ett par som aldrig hade fått ta pallplats och då är det extra kul att få stå som stolt coach vid sidan av och titta på. Men alla våra karatekids kämpade väl idag och det är allt vi begär, de är där för att ha kul, får de pallplacering är det en riktigt bra bonus! Så grattis igen allesammans!!!


I torsdags hade vi HLR-examination, det gick super, inga underkända, vi fick alla lilla dockan att klicka och vi alla kunde ropa på hjälp och ringa 112 på en papptelefon... Nej skämt å sido, det är en jätteviktig del i utbildningen så det tycker jag är kanonbra att vi har utbildning på... men man kanske kunde ha letat efter en mer pedagogisk film??? Eller...

Mini-Anne 

En instruktionsvideo om hjärt-och lungräddning.

Kanske lite väl pedagogisk film i vissa lägen. Vissa delar av den här instruktionsvideon är helt otroligt överdrivna så det tillslut blir att man skrattar så man gråter... kanske inte direkt är meningen. Som sagt jättenyttigt att kunna och en bra och tydlig (övertydlig) instruktion för HLR. Jag har gjort den här utbildningen nu fem gånger så jag börjar ju tycka att videon börjar bli ganska så tjatig. Ifall man inte har förstått hur hjärt-och-lungräddning går till efter detta så är det riktigt illa. Men kul har man i alla fall när man ser den, på gott och ont.


Utbildningen: +++++ (trotts upprepningar är den ju faktiskt bra) 
Instruktör: ... ja pedagogisk i alla fall
Miljö: + (det vita rummet verkar iför sig lite läskigt) 
Genre: Utbildning med humor?


Här är ett litet filmklipp, där jag klippt ihop det viktigaste, eller kanske snarare det roligaste (ja det är på skoj, så ta det inte på allvar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar