Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

tisdag 20 november 2012

En utblåsning av hjärnan

Var precis det jag behövde just nu. Sista arbetsdagen imorgon i Norge av fem. Känns skönt att ha fått åka ifrån saker och ting därhemma, att försöka sluta tänka så mycket på allt hela tiden. Tyvärr är de därför bloggen har hamnat lite i glömskan hos mig den senaste tiden. I kära Sverige har de varit lite för mycket nu sistone på alla plan och de känns, min hjärna har gått på högvarv hela tiden. Det märks fortfarande när jag ska sova, de går inte att somna (inte bara för att jag läser en helt sjukt bra bok) jag hinner inte ens släcka lampan förens mina tankar far iväg på alla håll och försöker lösa saker och ting som jag inte ens kan ordna upp. Men resan till Norge har gjort de lite bättre, snart ska jag försöka sova eftersom imorgon är mitt första och enda dagpass den här turen känns lite tungt efter en vecka av sovmornar... men ska nog gå, de är ju bara för en dag. Men nu längtar jag hem till mina nära och kära och allt som hör vardagslivet till!

Ibland önskar man bara att man kunde radera saker som har hänt, eller åtminstone minnet av det... fast egentligen hade man nog ångrat sig.

Eternal Sunshine of a Spotless Mind 

(2004) 
Joel blir förkrossad när han upptäcker att hans flickvän Clementine har raderat alla minnen av honom ur sin hjärna. Han söker upp företaget som har gjort de och ber om att få samma behandling. Men väl inne i minnenas land börjar han ångra sig och försöker gömma Clementine i andra minnen för att inte förlora henne för evigt. 

Film: ++++
Handling: +++++
Skådespelare: +++++
Miljö: ++++
Genre: Drama

En av Jim Carreys allvarligare filmer, och hur bra är den inte? Visserligen måste man se den minst två gånger (tycker jag) för att hänga med i alla svängar fram och tillbaka, men när man väl får kläm på filmen är den riktigt bra. Otroligt annorlunda handling, bra skådespelare samt konstiga miljöer de filmar i gör att de är en riktigt toppen film. De som kanske drar ner den är kanske då förvirringen och att du inte kan missa en sekund. Om du inte är koncentrerad bör du ta den en annan kväll. Ett par av Jim Carryes glana upptåg är förstås med för er som gillar honom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar