Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

torsdag 14 mars 2013

Var är fjant?

Alltså på riktigt, nu är jag så förbannat trött på att vara sjuk hela tiden bokstavligt talat. Den här gången fick jag åtminstone gå lite mer än en dag innan jag blev sjuk på min nya praktik, men nu är jag här igen. Fast den här gången tack och lov bara en förkylning som man kan hantera hemifrån trotts att det är frustrerande, speciellt då det saboterade hela min vecka... Men nu är febern över i alla fall och jag hoppas kunna göra ett bra jobb uppe i Stockholm som coach i alla fall. Det blir nu två Stockholmsresor på rad nu för min del, först karatetävling och sen besöka två vänner samt göra något mycket roligt och spännande, ni får veta vad lite senare men ser fram emot det helt otroligt mycket.
Fördelen med att vara sjuk, ja finns det någon alls egentligen? Möjligtvis att få krypa ner i soffan/sängen och kolla på bra filmer, spela tv-spel och käka något gott som glass. Det kan väl vara lite mysigt den första dagen men sen är det bara långtråkigt i längden. Visserligen tycker jag att det alltid är trevligt att bli lite extra nostalgisk när jag är sjuk, jag kollar alltid lite extra mycket på gamla tecknade program jag såg när jag var liten. Lite tramsigt tycker kanske en del, men jag tror nog egentligen de flesta gillar de saker man såg när man var liten, det var ju trotts allt en del av ens uppväxt.
Jag är nog många gånger ganska så tramsig av mig, jag har lätt att hitta till mitt barnasinne, annars hade jag aldrig kunnat vara instruktör till 4-6 åringarna på karaten vilket jag bara älskar. Självklart kan jag vara seriös och vuxen när det krävs, men inte mer än nödvändigt. Jag tycker alla borde försöka leta fram sitt barnasinne så ofta det bara går, det blir så himla mycket roligare då. Ni får hemskt gärna kalla mig fjant, det stör mig inte ett smack, för jag vet att vi alla har en fjant inom oss ;).

Trolltyg i tomteskogen 

(1980) 
Tor en en tomte som bor i skogen tillsammans med hans familj. Han är 101 år gammal och han är nu gammal nog att gifta sig med sin kärlek Lisa. Men i skogen bor det också troll. Trollen tycker inte om tomtarna då de alltid släpper loss djuren som fastnar i deras fällor. Trollen tycker att skogen är för liten för både tomtar och troll och bestämmer sig därför att försöka utrota tomtarna för gott. 

Film: +++
Handling: ++
Röster: ++++
Miljö: +++
Teckningar: +++
Genre: Familjefilm

Tror att många av oss har sett denna klassikern med toppkomentarer som "Mamma, jag mejar ner en hel tomtearmé" eller "Var är fjant? -Här mamma!". Helt klart en tecknad klassiker med många härlig skratt i sig. Visserligen kan den stundtals kännas lite gammal och fånig men den är fortfarande en riktig kultrulle! 

Nej nu ska jag göra mig vacker! 
Adjö för idag! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar