Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

tisdag 23 april 2013

Underhållning á la Ronneby

Hej! Det är jag igen, jo jag lever faktiskt. Praktiken är över och det är dags att återgå till mina gamla rutiner. Träna på förmiddagar och kvällar och plugga nätterna, precis så jag vill ha det! Och som alltid är jag sent ute med mitt arbete, men som alltid tror jag att jag ska hinna klart i tid. Skulle jag inte hinna så har jag redan fått mejl om att jag är godkänd på hela kursen så det känns ju betryggande och samtidigt märkligt för lärarna har varken sett arbetet eller föredraget, men jag har redan fått ett G, motivationen är på topp!
Men men, nu ska som sagt mitt normala liv dra igång igen och jag hoppas jag kan ge den intresserade lite fler inlägg i framtiden :)
I helgen har jag varit hos min snygging i Ronneby, har som alltid varit kanonmysigt och trevligt men tiden går alltid på tok för snabbt. Det har blivit lite blandad kompott av saker att göra denna helgen, det har varit loppmarknad i Brunnsparken för första gången i år för min del, alltid mysigt. Sen har det blivit glass i vårvärmen och så har vi gett de små ankorna mat, de var på lite dåligt humör och det gillas inte, vi hade frallor så det räckte till alla så det var ingen idé att bråka. Vi har lirat ett av de gamla goa skate-spelen Tony Hawk och jag har fått storstryk, men jag vann åtminstone en runda så jag kan inte vara nöjdare. Jag har även hunnit med ett endagarsläger på karaten och jag börjar känna pressen för graderingen närma sig. Jag blev även introducerad till barnspelet Mulle Meck som jag aldrig har spelat, detta tyckte Johan var så illa så jag fick sitta och spela samtidigt som han lagade mat, blev lite bortskämd men det var skoj! Det kompenserade jag sedan upp genom att hjälpa till att vårstäda hela lägenheten och fin blev den!
Men nu ska jag leta lite vetenskapliga artiklar, vi hörs snart igen!
Lite lömsk ser han allt ut!

Jag har aldrig riktigt litat på fåglar, tycker dom är lite läskiga och lömska. Men ankor är ok, dom är åtminstone söta och attackerar ju inte för att få mat. Däremot var det en fiskmås som försökte bajsa på oss, onda fågel! Men hen missade. Nej lömska små varelser de där, man vet aldrig riktigt vart man har dom, eller vad tycker ni? Jag hade då inte velat bli jagad av några fåglar!



The Birds 

(1963) 
En kvinna åker till en kuststad för att leverera några fåglar. Väl där blir hon attackerad av en mås. Men plötsligt eskalerar allt och alla fåglar börjar plötsligt attackera människor i värre och värre attacker. 

Film : ++++
Handling: +++
Skådespelare: ++++
Miljö: ++++
Genre: Skräck

En äkta klassiker av Hitchcock, inte konstigt att jag har blivit skeptisk till fåglar efter att ha sett denna film. En riktigt välgjord gammal rulle av en äkta filmskapare. En av de bästa filmskaparna genom tiderna. Ett klart måste om man gillar film, speciellt ruggiga klassiker. Filmningarna gör att det mesta ser så otäckt verkligt ut (för den tiden) och det är verkligen udda med en skräckfilm utan musik, men i den här funkar det verkligen. Som sagt en go klassiker som bör ses. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar