Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

lördag 14 april 2012

RMS Titanic

Inatt... ja precis nu är det hundra år sedan RMS Titanic sjönk till botten. Året 1912 natten till den 15e april sjönk det osänkbara skeppet till botten. Ingen kan nog ha missat denna tragedi, den största marina olyckan i fredstid. Så jag behöver nog inte tala om allt om hur många som dog, hur snabbt det sjönk, hur det sjönk eller liknande för det vet vi. Själv har jag tänkt på detta hela dagen, hur fruktansvärt det är med den här olyckan, hur otäckt det måste ha varit att finnas med på skeppet. Det finns ju även syndabockar som folk skyller på, att det var deras fel att det sjönk, och det var det kanske, men de gjorde de ju knappast med flit så att de blir kallade syndabockar kan jag tycka är mycket sorgligt. Något av de hemskaste tycker jag är orkestern som fortsatte att spela för att lugna folket, de är så himla vackert sorgligt på något vis. Ja denna tragedin kommer nog aldrig att glömmas bort och just idag kanske vi kan ägna en extra tanke åt människorna som var med ombord, både de som dog och de som överlevde, alla från 1a klass till 3e klass till alla som jobbade ombord, för alla på båten var lika mycket värda även om de inte behandlades så just den natten. 

Titanic 

(1997) 
RMS Titanic har sin jungfruresa, och alla vill ombord på det omtalade osänkbara skeppet. Rose en elegant första klass dam träffar en man vid namn Jack ifrån tredje klass. Jack visar Rose en ny värld och hon får upp ögonen för hur livet skulle kunna vara. Men resan till New York för ett plötsligt och oväntat slut. 

Film: +++++
Handling: +++++
Skådespelare: +++++
Miljö: +++++
Musik: +++++

Olyckan för hundra år sedan ledde fram till detta mästerverk till film. Kanske det enda positiva som kom ur den fruktansvärda olyckan som verkligen inte hade behövt hända. Men filmen! Ojojoj en riktig gråtarfilm, när man vet att den är baserad på en verklig händelse så gör det ännu ondare när skeppet sjunker. Starka scener som gör att tårarna rinner som floder. Underbart bra skådespelare, bra effekter och snyggt filmat, otroligt vacker musik. Ett mästervärk i toppklass! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar