Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

måndag 18 juni 2012

50s look

1 vecka i Norge avklarad, nu börjar jag komma in i arbetet ordentligt, men gud va man är sliten efter några nätter med dålig sömn.
Imorgon är jag ledig, hoppas de blir fint väder eftersom jag har lite idéer på vad jag ska hitta på i så fall. Men nu måste jag knacka någonstans eftersom tydligen så är då så att de som jobbar i vården alltid knackar om de säger något som "gud va lugnt det är", annars riskerar man att de blir de motsatta istället eller liknande. Att säga saker som att "jag har inte varit sjuk på hela året", knacka då för tusan! Samma sak överallt både i Sverige och i Norge när man jobbar i, någon vidskeplighetsgrej. Jag har inte kommit in i det riktigt än, jag knackar på mina jämna klockslag istället för då får man önska sig något och de är ju mycket trevligare.
Idag körde jag bil för första gången i Norge, det var dessutom första gången jag körde en automatare. De var en mycket spännande upplevelse och de kanske var tur att det var en söndag klockan 7 jag körde, för på söndagar vilar alla norrmän tydligen, (så man kan inte ens handla mat, märkligt land!) vilket innebar att det praktiskt tagit var tomt på vägarna. Jag letade ständigt efter kopplingen och var rädd vid varje lyse att bilen skulle få sketstopp eftersom jag inte tryckte ner kopplingen, men sen kom jag in i det och då var de riktigt kul att köra.
En trött, osminkad brud efter jobbat helg
Fan va mysigt det är att byta musiktips! De borde man göra oftare, för fasiken vilka bra grejer man kan få nyss om då. Har suttit och bytt låtar och diskuterat saker jag inte tycker om med en mycket fin person, han påstår att han ska lära mig att tycka om kaffe. Jag säger bring it on! För jag kan meddela att du är inte den första, de kan nog alla kaffedrickare som känner mig intyga. Speciellt våra kära befäl under PK på sjövärnskåren, jag var den enda som inte drack kaffe i slutet av den kursen. Om kaffe handlar om att bli vuxen så struntar jag faktiskt ändå i det, då får jag fortsatta vara barn och vara den enda icke kaffedrickaren i familjen, men som sagt, försöka går ju!

På tal om något helt annat! Jag har kommit på ett mycket enkelt sätt om man känner för att skaffa en 50-tals frisyr, de krävs dock väldigt lång tid, men man gör så här:


Snyggt hårsvall i nacken eller? Brukar annars ha spikrakt hår,
men alltid kul med omväxling! 

  • Sätt ihop håret till en liten boll bak på huvudet. 
  • Ställ dig i regnet så håret hinner bli precis lite sådär lagom irriterande fuktigt
  • Jobba 7,5 timmar
  • Kom hem och dra ut toffsen och...
  • Voilá där har du det! Lätt som en plätt

Men jag tror jag låter Nicole Kidman sköta den frisyren istället, hon klär mycket bättre i dom än vad jag gör! 

Guldkompasssen 

(2007) 
I en parallell värld till vår bor en liten 11årig flicka vid namn Lyra. Hon är nyfiken och vill alltid lära sig mer om saker och ting. En dag får hon en gyllene kompass av sin rektor och när hon senare råkar höra sin farbror prata om sina mystiska upplevelser i norr så blir hon väldigt nyfiken på vad det kan betyda. När hennes bästa kompis plötsligt blir kidnappad så bestämmer sig Lyra att följa med på äventyret, vad det nu kan innebära. 


Film: ++
Handling: +++
Skådespelare: ++++
Miljö: +++
Genre: Fantasy


Det här är en film som jag trodde skulle påminna lite om Narnia vilket hade varit suveränt. Men dessvärre blir den inte så lyckad som den till en början verkar. Många stora namn som Daniel Craig och Nicole Kidman (denna underbara kvinna) är med men de hjälper tyvärr inte filmen så mycket mer än på skådespelarinsatserna. Miljö och effekter kunde varit bättre men ändå godkänt. Nej ingen "måste-se-film" i mina ögon tyvärr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar