Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

fredag 15 juni 2012

Ett mästervärk

Dusch och pyjamas- Check!
Är man tramsig om man låser badrumsdörren när man är helt själv och ytterdörren är låst? Jag tycker det går av ren rutin och dessutom känns det konstigt att lämna den öppen så det är lika bra att låsa.
Dagen har bestått av tv, dator, tv-spel, tonfisk-pasta-sallad, en supergod choklad som heter smash och en powernapp. Vädret blev lite finare sen, men då hade jag gosat ner mig för mycket i soff-sängen så jag stannade inne idag.
Imorgon börjar jag jobba klockan halv tre och då är det min första dag på egen hand, de andra två dagarna har varit upplärning, känns ju lite läskigt eftersom jag inte har jobbat en kväll tidigare, men det ska nog gå bra i alla fall. Jag ska handla pennor och post it- lappar imorgon för det har jag märkt att man är i stort behov av, sen måste jag göra en check lista, mycket att komma ihåg som pleier assistent (vårdbiträde), men jag stormtrivs!

Fantastiskt va jag är seg idag, vissa dagar är svårare än andra att hitta inspiration till va man vill skriva, ibland blir det väldigt djupt och ibland, som idag är det bara ytligt. Ibland har man så mycket i huvudet som behöver komma ut, men oftast så är de dom texterna man gömmer för man är rädd för vilka reaktioner som kommer att komma. Hur många har inte en undanstoppad bok med texter och ord som de inte vågar visa? Men ibland kanske man bara borde våga, att helt enkelt lita på det som finns i ens eget huvud, för det kanske är ett mästervärk.

Precis som den här filmen är

Nyckeln till friheten 

(1994)
Andy Dufresne blir skickad till Shawshank-fängelset 1947 för två brutala mord han inte har begått. Han blir dömd till två livstidsstraff och inser att han aldrig kan bli frigiven. Inne i fängelset blir han vän med Red och Andy blir snabbt populär hos vakterna och fängelsedirektören då han hjälper dem att tjäna penger. Men Andy har andra planer för sin framtid.


Film: +++++
Handling: +++++
Skådespelare: +++++
Miljö: +++++
Genre: Drama


Det här måste vara ett av filmvärldens mästervärk! Handlingen, skådespelarna, miljöerna, allt bara stämmer! Men det är ju inget nytt, så jag tror inte jag behöver berätta för er vilken underbar film detta är, och måste jag de ja då har ni verkligen missat något och den borde stå högst upp på priolistan!

Gå och lägg er nu! Det ska jag göra... snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar