Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

tisdag 19 juni 2012

Kramp! eller bara skrivkramp?

Det krampar i mina ben! De gör ont, men att få sätta sig ner i sängsoffan och lyssna på musik var precis va jag behövde efter en sån här dag.
Har absolut haft den mest lärorika dagen på jobbet hittills. Det var första gången som jag var helt alene (ensam på norska) som sjuksköterskeassistent/undersköterska. Det innebär alltså att jag var assistent åt fem sjuksköterskor som alla har behövt hjälp på sina olika håll. Oh jisses va jag har löpt benen av mig, hann sitta ner en kvart då jag slängde i mig min mat. Snacka om erfarenhet till den fortsatta utbildningen och jag är så nöjd. De är värt krampen i benen alla gånger. Men att gå till jobbet kvart i sju imorgon känns lite tungt måste jag ändå erkänna (nepp en vecka här har inte hjälpt mig att ändra sömnvanor än).
Idag har de ju självklart varit fint väder när jag har jobbat hela dagen, vad annat kunde man förvänta sig av de ondskefulla vädergudarna här i Norge, eller nej överhuvudtaget, de onda vädergudarna förföljer mig överallt. De tycker kanske att jag är lite för glad och uppåt så därför jävlas de med mig hela tiden, de vill göra mig arg, lycka till säger ja i så fall får ni försöka bättre än så! (Men snälla regna inte på mig imorgonbitti då blir jag lite ledsen i ögat).
Nu då? In och fortsätta med den spännande boken jag har börjat läsa på kanske? En deckare som är riktigt bra. Eldvittnet av Kepler jag undrar hur de ska gå. De var längesen nu jag tog mig tid till att läsa böcker, ja förutom skolböckerna man har bläddrat lite grann i förstås. Men att sätta sig ner och bara läsa något man verkligen vill. Helt underbart, blir själv så sugen på att skriva en bok. Funderar på att börja skriva på bokidéen som har surrat i mitt huvud i snart ett år... jag ska bara hitta tiden någonstans.
Men nej nu blir de strax att krypa ner och läsa min deckare, för deckargrejer kan man alltid lita på funkar oavsett om de är bok eller film.

Wallander

-Innan frosten 

(2005) 
I gryningsdimman syns plötsligt något mycket märkligt. En flock med brinnande svanar flyger över himlen. En död kropp hittas och kan kopplas till de brinnande svanarna. Man finner även en bibel och man är rädd att de rör sig om någon religös fanatiker. Wallanders dotter Linda anländer till Ystad som ny utexaminerad polis och ska jobba tillsammans med polisteamet och lösa fallet ihop med sin pappa. 

Film: +++
Handling: +++
Skådespelare: ++++
Miljö: +++
Genre: Thriller, deckare

Som sagt är deckarfilmer alltid ett säkert kort. Lagom spännande och obehagliga. Ola Rapace och Johanna Sällström gör ett fantastiskt jobb, lika så Krister Henriksson. Bra oväntade vändningar och en intressant handling. Älskar Wallander serien, absolut den bästa svenska deckar-serie. Eller också har jag bara tittat sönder Beck-filmerna.  


2 kommentarer:

  1. Nurse Fredricajuni 20, 2012

    Bra undanjobbat igår kväll - natten blev helt OK (i alla fall från och med efter midnatt!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! härligt att höra att resten av natten var ok! :)

      Radera