Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

tisdag 14 augusti 2012

Definiera tro

Tre som bokstäver med en enorm betydelse
Tro, att vara troende är en självklarhet för en del och för vissa något helt idiotiskt. Vilken kategori tillhör jag då? Ja de har ju inte direkt varit en självklarhet, men jag har aldrig tyckt att de var något dumt. Jag har alltid velat tro, tro att de ska finnas något i livet efter detta. Jag kallar mig kristen eftersom de är den religion jag är "inskriven" i. Min släkt har inte påverkat mig på något sätt om hur jag ska tycka och tänka om religionen vilket jag tycker är bra, man ska få bestämma själv. Jag var nog en av få i den här generationen som ärligt kan säga att jag inte konfirmerade mig på grund ut av presenterna, jag gjorde de för att jag tror. Inte på någon liten gubbe bland molnen kanske, och jag tror definitivt inte på de som står i bibeln, den är enbart skriven av maktgalna typer som vill ha kontroll över människor. En del saker i bibeln är såklart kloka och de är de grejerna jag också tar till mig.

För mig är spelar inte religionen någon som helst roll, vilken man nu väljer att tillhöra (även ifall en del religioner bara är sjukt urbota dumma). Egentligen är alla eniga om något, vi tror på något mer än jordelivet. De spelar ingen roll vart man tillhör, vi kommer alla få reda på vem som har "rätt" i sinom tid.

Jag har läst en underbar bok nyligen, omsluten av ljuset. Hela boken utstrålar värme och ljus och jag hoppas och vill verkligen att de hon skriver om sin "nära-döden-upplevelse" stämmer, för i så fall behöver vi inte vara rädda. Vi kommer komma till en underbar plats!

Folk säger att man inte kan bevisa att de finns eftersom... ja de helt enkelt inte finns något att bevisa med. De har helt rätt, du kan inte bevisa att något som inte har äkta bevis och vetenskapliga underlag för att de stämmer, inte ens då är de bevisat. De kommer ständigt nya teorier, och vad är egentligen äkta längre? Vilka klipp på internet kan man ta för sanna då man kan photoshoppa samt använda otroliga animeringsprogram som gör att de i princip ser helt verkligt ut.

Hur skulle man då kunna bevisa att någon/något som "Gud" kan existera. De kan man inte. Men jag tror att vår själ står närmre nästa värld än vad vi tror. De är de som tror på de som känner de. Kan man bevisa saker som kärlek och hat? Nej egentligen inte eller hur, de är något vi känner och därför finns de. Samma sak gäller tron, de är i alla fall va jag tror, bara de att en del vill inte lyssna på de själen vill ha sagt.

Alla är satta på jorden med ett syfte, men alla uppnår kanske inte syftet man är menad för samtidigt som andra kanske inte ens märker att de hittade sitt syfte för länge sen, som att bara finnas där för de som behöver dig mest... Glöm inte att alla människor har lika värde, alla är vi bara människor så sträck ut en hjälpande hand då och då.

Se dig omkring, de sker mirakel, men inte om du inte önskar att de ska ske! 

Små mirakel och stora

(2006) 
Per har helt hamnat utanför samhället, han existerar inte ens i systemet då han inte har något personnummer. En dag blir han anklagad för ett brott och han blir tvingad att möta sitt förflutna, de förflutna han har försökt att fly ifrån de senaste 25 åren. Per ger sig ut för att be alla de han har sårat om förlåtelse. 

Film: ++
Handling: +++
Skådespelare: ++++
Miljö: ++
Genre: Drama

En film som hade kunnat bli såå bra! Peter Haber är strålande i rollen som A-lagare och gör de riktigt trovärdigt. Handlingen är väldigt bra och fin, men tack vare en del slarv och stress så blir filmen ganska dålig över lag. Som sagt så gör Peter Haber ett strålande jobb i en sorglig historia. Men för mycket går snett och man undrar ofta va tusan dom har tänkt. Tyvärr...

Nej nu var de lite väl seriöst här känner jag, jag lovar att nästa inlägg ska ha en liten med hjärndöd handling ;) ciao! 


1 kommentar:

  1. Kunde inte skrivet det bättre själv
    Du vet vem.

    SvaraRadera