Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

tisdag 21 augusti 2012

How did you survive before facebook?

Ännu en ledig dag som har spenderats framför teknologin då de har varit kasst väder idag! Som vanligt när jag är ledig då. Nu kommer jag  har två kvällspass vilket kommer innebära att pappa och jag inte kommer se varandra på cirka två dygn förutom i vaktskiftet... Han sover när jag är ledig, är uppe när jag jobbar och jag sover (de flesta timmar) när han jobbar. Så pappa... vi ses på onsdag kväll!

Men nu till något annat. De här fenomenet facebook kan väl ingen ha missat va de är för något. I så fall kan ni inte vara några flitiga användare av intanätet kan jag lova! Själv kan jag helt ärligt säga att jag är beroende av facebook. Ja jag kan vara utan de i några dagar, men de är ganska så jobbigt. Dessutom är de ett bra sätt att hålla kontakten med de man faktiskt vill hålla kontakten med, samt ha koll på vad som händer, ingen kan väl förneka att man missar en hel del utan en facebook-sida. Man kan väl säga att jag är lite nyfiken, men de är väl lite därför man har facebook, varför finns de annars folk som addar en när man har träffats bara någon gång eller för att man gick i samma klass i lekis men nu inte längre hälsar på.
De är en av de mest irriterande sakerna som finns däremot, folk som vill vara vän med en på facebook men som inte orkar hälsa om man passerar varandra på stan... förstår inte riktigt meningen och om jag någon gång har råkat göra så så ber jag tusen gånger om ursäkt, de var inte min mening i så fall.
De här med spelen på facebook stör jag mig inte ett dugg på, en anledning är för att jag själv har spelat många av dom förr och den andra är att om de stör att de ploppar upp i händelserna så är de ju i så fall bara att blockera. De enda jag ibland blir lite deprimerad över är när man kommer in på facebook och tänker "Jippi! nya händelser" och de visar sig att de flesta av dom var spelförfrågningar, då får man minsann lite forever alone-feeling.
En grej som däremot gör mig lite lack är bilderna som säger "gilla om du inte tycker om djurplågeri" eller "gilla om du är emot otrohet"  eller "gilla om du tycker att de här är hemskt"osv. Så fruktansvärt ologiskt... blir bara arg. Vadå gilla ifall jag tycker de är fel att denna mamman slår sina barn? Vilket budskap är de jag ska få fram? Jag gillar faktiskt inte att mamman slår sina barn så varför skag jag då gilla bilden? Då är de väl bättre med funktionen dela kan jag tycka. Däremot resten av bilderna som cirkulerar kan jag tycka är ganska underhållande.
Men detsamma gäller förresten sorgliga statusar folk lägger upp som exempelvis "ett år idag sen du gick bort mormor, saknar dig så" och folk trycker "gilla"... va menar ni med de? Gillar ni att den här personens mormor dog? Jag förstår ju att de menar att de finns där för personen och så vidare, men skriv de då istället. De här med att gilla saker börja få helt fel innebörd.
Nej förlåt jag ska inte klaga på facebook, de är ju bara att ge tusan i att använda de om man stör sig för mycket på de och de vill jag ju inte.

Som sagt, jag är en otroligt flitig användare av facebook, och utan den sidan hade jag inte överlevt sommaren då detta har varit min kontakt med Sverige mina lediga dagar. Utan datorn hade jag klättrat ännu mer på väggarna. Så jag ville bara tacka skaparna för denna otroliga sida, Tack för att ni har räddat min sommar.

The social network 

(2010) 
Filmen som handlar om den världskända hemsidan Facebooks uppkomst. Historien bakom skaparna av facebook samt deras arbete för att nå fram till de fenomen de idag är.

Film: ++++
Handling: +++++
Skådespelare: +++++
Miljö: ++++
Genre: Drama

De jag har hört om filmen är att den ska vara helt spektakulär och riktigt bra... de kan ibland vara farligt att läsa recensioner av filmer innan eftersom man då förväntar sig ett mästervärk. Själv tvekade jag om den är en trea eller fyra i betyg, men de fick bli en fyra för den var stundtals riktigt bra även ifall den var lite väl långsam ibland. Filmen var absolut jättebra, men inte den otroliga film jag hade förväntat mig. Men de är alltid extra spännande med verklighetsbaserat material, speciellt om en sådan här sak. 

Nej nu har jag tyvärr inte tid med mer i bloggen idag, måste facebooka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar