Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

tisdag 28 augusti 2012

Kindergarden!

Jag är ledsen jag måste bara få avreagera mig lite! Som jag skrev igår var jag otroligt taggad inför skolan, de dog igen dessvärre illa kvickt. Första stunden var vettig de berättade om alla tusen böcker man skulle köpa, om praktikerna och lite snabbt om kommande kurser. Verkade bli en bra dag helt enkelt.
Men därefter kom "föreläsningen" som saboterade hela dagen. Jag ställer först en helt seriös fråga, är de dagis vi går på? Jag hade lektioner på mellanstadiet som var mer seriöst än de här. Att kladda på tavlan om va de finns får olika hälsoprblem och sen tala om hur man upptäcker och förebygger dom är väl absolut jättebra. Men de tycker jag att man kan göra på basgruppen, för föreläsningen idag var de vi elever som höll i. Lärarna gjorde ett bra jobb med att dela in oss i tio grupper, de tog bara fem minuter.

Jag tycker de här med PBL (probelmbaserat lärande) vilket innebär att vi i ska försöka ta reda på saker och ting själva och inte ha bestämda saker att plugga på och ha eget ansvar är väldigt bra (men är också riktigt svårt ibland). Men det är ett superbra sätt att få lära sig saker och ting absolut. Men om lärarna ska ha attityden att "vi har PBL så detta ska ni diskutera på egen hand" så behöver vi inte ha föreläsningar överhuvudtaget!

Om vi nu vill framstå som högutbildade människor som har gått på högskola och vill kräva högre löner på grund av vår utbildning så skulle de kännas jätteskönt om skolan också försökte ta vår skolgång seriöst. Som sagt ska jag gå på föreläsningar vill jag få ut något av de annars kan jag lika gärna studera hemifrån för jag hade hunnit lära mig mer på 5 och en halvtimme hemma själv med skolböckerna än de här tramset. Jag hade gärna varit ledig en vecka till som de flesta andra högskolar och "pluggat" in de här på egen hand. Nej BTH skärpning! Slopa föreläsningarna eller börja ta de seriöst.

En sån här dag så känns till och med den här skolan seriösare.

Highschool musical 

(2006)
Troy Bolton och Gabriella Montez får av en slump sjunga en kareokelåt tillsammans på nyårsafton. Men därefter går de skilda vägar ifrån varandra. Men när skolan börjar så inser de att de har börjat i samma klass. När skolan ska sätta upp en musikal hoppas båda två att de ska få hvudrollerna, något som hela skolan verkar vara emot. Troys basketlag tycker att han är tramsig samtidigt som Gabriellas vänner tycker hon borde engagera sig mer att träna inför tävlingen för unga snillen. Men de som misstycker  mest av alla är syskonparet Sharpey och Ryan som alltid har fått huvudrollerna och de tänker de fortsätta med. 

Film: ++
Handling: ++
Skådespelare: ++
Miljö: +++
Musik: +++
Genre: Familjefilm, musikal

Hmm ja va ska man säga. Filmen är helt klart riktade till barn/unga tonåringar. Handlingen är utsliten och skådespelarna variera från godkända till kassa. Men något de faktiskt har lyckats med är musiken som är riktigt trallvänlig. Synd bara att filmen är lite för lycklig, söt och förutsägbar. Men de är klart, den är ju inte gjord för någon lite äldre, men har man barn som är mellan 6-14 kan de här nog vara en helt ok film för familjen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar