Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

söndag 26 augusti 2012

Norsk vs Svensk choklad

Lunchlådan redo för sista arbetsdagen! Har nu stått och gjort limelixpasta tills imorgon och känner mig på tok för pigg för att sova än så länge. Får skjuts sista arbetsdagen till jobbet, känns riktigt gott att slippa gå upp för den där backen ännu en gång (även ifall de är tack vare den jag har fått åtminstone lite konditionsträning i sommar).

Idag har jag köpt en hel del choklad jag ska ha med mig hem. Stratos och Smash, de måste vara två av de godaste chokladena jag har smakat. Synd bara att godis är så himla dyrt i Norge. Visste ni förresten att Marabou, vår svenska väldigt goda choklad från början är norskt. En hel del av chokladen görs fortfarande i Norge (bland annat mjölkchokladen) även i fall vi även har chokladfabriker i Sverige. Så Norge leder ju helt klart ligan av chokladtillverkning! Hmm undrar hur de är att jobba i en chokladfabrik? Har hört att de inte ska vara de roligaste jobbet, men man kan ju önska att de är så här de ser ut i chokladfabrikerna...

Kalle och chokladfabriken 

(1971) 
Kalle är en fattig liten pojke som inte har de så lätt här i världen. Men när han en dag blir ägare till en gyllene biljett är han en av de lyckligaste pojkarna på jorden. Kalle får nu chansen att besöka Willy Wonkas världsberömda chokladfabrik. Inne i chokladfabriken är ett enda stort paradis med godis, där kan väl ingenting gå fel? 

Film: +++
Handling: ++++
Skådespelare: +++
Miljö: ++++ 
Genre: Familjefilm 

Hmm ja en del blir säkert arga nu, men jag föredrar faktiskt den nya versionen av den här filmen. Inte bara för att Johnny Depp spelar Willy Wonka i den nya, som jag skriver om här, inte heller bara för att Tim Burton kan vara den bästa filmskaparen jag vet. De beror även på att en del i den här filmen är jag inte speciellt förtjust i. För exempelvis Oompa Lompierna som bara är jätteläskiga och märkliga i den här filmen. Iför sig är de nästan lika illa i den nya! Men de finns även mycket bra med den här filmen, musiken och miljöerna bland annat. Jag gillar den här filmen också, den har en lite muntrare stämning än den nya och de kan ju vara trevligt. Men detta är ju trotts allt en klassiker så den bör man se om man är filmintresserad kan jag tycka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar