Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

onsdag 18 januari 2012

Boktipset

God förmiddag allesammans!
Sitter just nu och går igenom en massa papper och kursplaner inför terminen och sitter och räknar på hur mycket pengar jag kommer behöva lägga på böcker denna terminen ungefär. Det är väldigt tråkigt att behöva köpa en massa böcker, men det måste göras. Denna terminen köpte jag 9 böcker (då köpte jag inte alla man "behövde") har ändå inte använt alla som jag köpte... känns lite surt så hoppas de kommer till användning denna termin istället. Två böcker fick jag av skolan och en av pappas gamla böcker gällde fortfarande, hans anatomibok. Människokroppen förändras inte så mycket, de enda jag har kommit på hitills som är förändrat i boken är tungans smaksinnen, nu har vi ju även något som heter umami som är smaken av protein.

Förra terminenes bokhög
De böcker jag hade förra terminen är: 

  • Att bli sjuksköterska, - en introduktion till yrke och ämne
  • Rapporter och uppsatser 
  • Vetenskapsteori för nybörjare (som är den tråkigaste bok jag någonsin läst) 
  • Omvårdnadens etik, sjuksköterskan och det moraliska rummet
  • Personcentrerad omvårdnad i teori och praktik
  • Vår tid psykologi 
  • Omvårdnadens grunder, perspektiv och förhållningssätt 
  • Omvårdnadens grunder, ansvar och utveckling 
  • Omvårdnadens grunder, hälsa och ohälsa 
  • Människokroppen fysiologi och anatomi 
  • Fass A-L & M-Z (fick av skolan) 


De böcker man "ska" köpa till i denna termin är: 
  • Klinisk kemi och klinisk fysiologi (ca 350kr) 
  • Läkemedelsräkning för sjuksköterskor (ca 210) 
  • Kliniskt vårdarbete för sjuksköterskor (ca 335kr) 
  • Allmän patologi- en introduktion (ca 225kr) 
  • Medicinska sjukdomar : specifik omvårdnad, medicinsk behandling, patofysilogi (ca 665! kr) 
  • Kirurgiboken: Vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar (ca 760!!!kr) 
  • Medicinska Ord (ca 460kr) 
  • Psykiatriboken (ca 840kr!!!) 
  • Illustrerad farmakologi. 1, Principer och tillämpningar (ca 240kr) 
  •  Illustrerad farmakologi. 2, Sjukdomar och behandling (ca 315kr) 
  • Näringslära för sjuksköterskor : teori och praktik (ca 200kr) 
  • Vätsketerapi (ca 390kr) 
  • Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor (ca 360kr)
(börjar bli mycket nu....) 
  • Geriatrisk omvårdnad: God omsorg till den äldre patienten (ca 565kr) 
  • Kultur och hälsa (ca 235kr) 
  • Medicinsk teknik för sjuksköterskor : material, metod, ansvar (ca 400) 
  • Omvårdnadsteorier : analys och utvärdering (ca 230) 


Vi ska dessutom köpa en HLR- docka för 250kr..... känns som det kommer bli en underbar termin! Man kommer vara härligt fattig. Det kommer alltså bli studiematerial för cirka 7040kr om man köper allt... yes! 

Men vi kanske ska vara glada att våra böcker åtminstone inte ligger i denna prisklassen... 


Ninth Gate (1999) 
Dean Corso blir en dag anställd av Balkan, han vill att Corso ska undersöka de tre kvarvarande böckerna från 1600-talet. Böckerna sägs vara skrivna av djävulen själv och använder du boken rätt kan du åkalla honom. Plötsligt är Corso indragen i något mycket farligare än vad han har kunnat ana. 

Film: ++++
Handling: ++++
Skådespelare: ++++
Miljö: ++++
Johnny Depp: ++++

Pirrande spänning genom hela filmen. Man får klura en hel del under filmen samtidigt som den är lite annorlunda och konstig. Genrerna på filmen är thriller, skräck och mysterium vilket är en mycket bra förklaring på denna film. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar