Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

tisdag 22 november 2011

Ny stil

Smalare midja?
Kan inte i ord beskriva hur trött jag är på att vara sjuk nu. Jag orkar ingenting. Jag blir trött av att gå i trappor, det är ansträngande att bara ta sig från sängen och placera om sig till soffan bara för att få något nytt perspektiv en stund. Jag bara längtar till jag börjar orka göra saker igen. Den här sjuktiden har bara fört med sig massa tråkigheter. Det är inte ens mysigt att krypa ner och kolla på en film eller läsa en bok längre. Jag vill röra på mig nu!
Folk runt mig har även börjat kommentera att jag har börjat bli smalare. Inte konstigt i så fall tänkte jag eftersom jag inte har kunnat äta ordentligt på en och en halv vecka. Jag äter i genomsnitt någon macka om dagen lite frukt men är inte ens hungrig. Jag som alltid är hungrig (?!?) Ändå kom det som en chock när jag ställde mig på vägen i morse och upptäckte att jag har gått ner 4,5 kilo och har minskat mitt midjemått med x antal centimeter. Får väl hålla tummarna att det är fett jag har tappat och inte muskler... för om det är fett jag har tappat är det i alla fall något positivt med den här j*vla sjukan. 

Och om det nu skulle vara fett jag har tappat så tänker jag göra allt efter sjukan för att bibehålla min "nya" stil. 

Kejsarens nya stil (2000)
Kejsare Kuzco fyller snart år och han har planerat en storslagen födelsedagspresent till sig själv. Han tänker bygga ett nytt sommarpalats till sig själv på en av bergstopparna. Han struntar helt och fullt i att en hel liten by kommer bli utan hem när detta genomförs bland annat den snälla bonden Pacha och hans familj. Folk i Kuzcos närhet börjar tröttna på hur han beter sig, inte allra minst hans rådgivare Yzma. Yzma tänker därför förgifta Kuzco i hopp om att själv bli kejsarinna, men av misstag förvandlar hon i stället Kuzco till en lama. Därefter råkar Kuzco hamna hos Pacha som försöker hjälpa Kuzco att komma hem igen och förhoppningsvis även ändra uppfattning och bli en snällare kejsare.  

Film: +++
Handling: ++
Musik:++

Miljö: +++

Rolig humor, trevlig och lättsam film. Väldigt speciella teckningar/animeringar tycker jag med knasiga miljöer och roliga figurer. Bra budskap. Men handlingen är ibland lite konstig och har lite förvirrade dialoger ibland för barnen. Men en medelklassig Disney-film som man kan se på flera gånger tycker jag.  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar