Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

måndag 27 februari 2012

Att bli en norsk!

På flyget ovanför Oslo
Till er som inte visste det ska jag förhoppningsvis jobba i Norge i sommar, Jag får svar inom någon månad eller så. Det ska bli grymt spännande, jag har sökt sommarjobb på ett sjukhus i Norge. Det kommer ge mig massor erfarenhet i fall jag får det så vi får hålla tummarna.
Jag har varit och hälsat på pappa i Norge en gång förra året, men snart ska jag nog det igen eftersom jag behöver ett norskt skattekort och ett personnummer ifall jag får jobbet så det får vi ju se till att ordna. Men detta kommer också innebära att jag knappt kommer vara i Karlskrona något under sommaren, så jag ska leta upp en norsk karateklubb jag kan träna för under sommaren. Jag är kanske hemma ett par veckor i mitten av sommaren, men om ni inte har något bättre för er så får ni gärna komma och hälsa på mig i sommar. Man kommer sakna alla, men som sagt så kommer det ju ge en grym erfarenhet.
Det svåra blir väl bara att lära sig språket, jag har inga problem med att förstå norska, men de måste kunna förstå mig med (fast de brukar de kunna så det blir nog inte så svårt), jag har i alla fall den rätta glada tonen när jag pratar hehe. Men under våren ska jag plugga norska, och hur gör man det på bästa sätt, jo man kollar på norsk film!

Varg Veum- TorneroseTörnrosa (2007)
Varg Veum är privatdetektiv och får i uppdrag att hitta Lisa och hennes pojkvän som har rymt hemifrån. Varg Veum hittar Lisa i ett horkvarter i Köpenhamn och hennes pojkvän Peter ligger mördad i ett hotellrum. För att förstå vad som hänt så måste Varg Veum börja söka i Lisas familjs hemligheter och det som väntar är inget speciellt glatt förflutet.

Film: +++
Handling: +++
Skådespelare: +++
Miljö: +++

Polisfilmer/deckare är alltid trevligt. När jag inte kommer på något annat så brukar jag titta på hederliga polisfilmer för det går alltid hem. Man brukar dessutom ibland glömma vem mördaren är så man kan se den igen. Väldigt bra filmserie, Varg Veum är sjukt cool! Tumme upp! (och jo norrmän kan låta arga, de låter bara inte lika arga) ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar