Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

söndag 26 februari 2012

Everybody is watching you


Som jag trodde blev det en helg med fullt schema, på fredagen var det ju skräck-filmkväll med trevligt sällskap, sen var det upp tidigt dagen efter för att hålla träning och efter det var det dags för lan. Där blev det sex personer som sprang runt och sköt varandra och det bjöd på mycket skratt. Ja det var riktigt riktigt skoj! Jag skrattade så jag grät och det var längesen jag gjorde det, men det blir väl så när två övertrötta människor börjar spela rallyspel med endast de sämsta bilarna på hela spelet. Som sagt tårarna sprutade och jag visste inte vart jag skulle ta vägen! Så himla härligt, det behövde jag verkligen, sen det blev en liten tupplur på ett par timmar på soffan innan jag vid 06 traskade hem till min säng. Förkylningen sitter i så jag bestämde mig för att inte träna idag heller, men däremot blev det en promenad runt stumholmen med mamma och nu är det myskväll som står på schemat!


Jag hade helt glömt bort att jag skulle visa er vad jag hade köpt för kläder nu under veckan, så nu kommer det bilder på det. En silvrig kavaj och en silvrig kofta och sen som ni ser var det helt sant med långbyxor, ett par vita jeans och sen ett par svarta chinos, jag är supernöjd även om det känns lite ovant, så hela helgen har spenderats i långbyxor, så nästa vecka är det dags för shorts igen, för nu är våren verkligen påväg. Underbart!

Fram till bara ett litet tag sen fanns det väldigt lite foton på mig, jag har alltid varit den där "bakom kameran" som fotar allt men som aldrig är med på bilderna själv. Folk runt omkring har börjat klaga på detta så nu för tiden har jag vackert fått börja lära mig att vara med på fotona, nu tycker jag att det är ganska kul, men det är fortfarande roligare att vara fotografen. Men det är ju skönt att man får bestämma själv (nästan alla gånger) när man vill vara med på ett foto, för tänk er om någon alltid filmade eller fotade dig utan att du visste om det. Vilken mardröm att få veta att man alltid hade varit övervakad, det hade jag blivit galen av att få veta, att inte haft något privatliv utan alla vet vad du har gjort precis hela tiden 

The Truman Show (1998)
Truman lever i ett litet idylliskt samhälle, tror han i alla fall, men det Truman inte vet är att hela hans liv är filmat 24 timmar om dygnet och sänds dagligen på tv. Alla i hans omgivning är bara inhyrda skådespelare, den enda som inte känner till det är Truman själv. Men åren går och Truman börja ana att allt i hans liv inte riktigt stämmer.

Film: ++++
Handling: +++++
Skådespelare: ++++
Miljö: +++++

Helt fantastisk film! Annorlunda och faktiskt sjukt obehaglig idé på film, tänk vilken mardröm om man fick reda på att ens liv egentligen var fejk. Jim Carrey i rollen som Truman är helt sjukt duktig. Filmen är underhållande men samtidigt mycket gripande. Man tycker synd om honom samtidigt som han har en väldigt komisk roll. Underbar film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar