Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

söndag 12 februari 2012

Never give up


Sluta aldrig att drömma
Dina drömmar är bland det vackraste du har. Släpp dem aldrig. Trotts motgångar och folk runt om dig säger att du ska ge upp så ska du aldrig lyssna. Res dig upp och ge dig aldrig. För dina drömmar handlar om din identitet, vem du är. Man kanske inte måste nå till högsta toppen för att få sin dröm att bli sann, för det finns något som är viktigare än att drömma och det är att leva. För även om du har drömmar du vill uppnå så finns det saker runt om dig som betyder mer än så och det får du aldrig glömma. För om du drömmer så mycket att du glömmer kan saker och ting försvinna ifrån dig. Någon sa en gång ”den som letar efter livet glömmer att leva”. Jag tror det är just så, glöm inte verkligheten även om du vill uppnå dina drömmar utan hitta den fina balansen mellan att drömma och att leva. Först när du lyckas med båda kan du finna äkta lycka.  


Jakten på lycka (2006)
Chris Gardners liv är inte på topp just nu. Snarare raka motsatsen. Han har inget jobb, han blir lämnad av sin flickvän, han blir vräkt från sin lägenhet men han beslutar sig ändå för att uppfostra sin son på egen hand. Han står nu på gatan med sin 5-årige son och ingenstans att ta vägen. Men mot alla odds lyckas Gardner få en prestigefylld praktikplats på ett börsföretag. Enda problemet är att man första halvåret inte får någon betalning och bara en av tjugo blir utplockade till att sedan jobba kvar. Nu måste han lyckas leva dubbellivet som börsmäklare och hemlös.

Film: ++++
Handling: ++++
Skådespelare: ++++
Miljö: +++

Helt otroligt gripande film, en verklighetsbaserad film om en fantastisk man. Väldigt sorglig men vacker. En film om hopp och drömmar och en otrolig kämparglöd som gör att han aldrig ger upp. Will Smith, denna otroliga skådespelare tolkar rollen som Chris Gardner och i rollen som hans son spelar hans riktiga son, Jaden Smith som också är väldigt duktig. Gråten sitter i halsen (ok jag erkänner, jag grät till filmen som alltid), en film som verkligen går rakt in i hjärtat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar