Hej! De här är alltså min blogg, eller min filmblogg som jag kallar det. Vid varje inlägg lägger jag upp en recension av en film jag har sett. I övrigt skriver jag om mitt liv och tankar, om mina upplevelser i vardagen helt enkelt. Jag är nu för tiden färdigutbildad sjuksköterska och har världens mest fantastiska arbete. På min fritid tränar jag en hel del, mest karate, sporten som jag älskar. Jag fotar mycket och gillar allt som har med estetik att göra. Men resten kan ni få läsa om själva. Hoppas ni gillar min blogg!
Carpe Noctem
//Zimonze

onsdag 22 februari 2012

Uniqueness

Två dagar till, två morgonturer till! Sen... sen väntar en fullspäckad helg med olika aktiviteter, ska bli skojigt, hoppas bara man blir lite piggare snart, jag orkar inte med denna förkylning, har knappt kunnat träna något på två veckor på grund av förkylning och kvällsturer så nu får det minsann vara nog. Nästa vecka ska jag lägga upp ett riktigt ordentligt träningsschema där det ska ingå, karate (såklart), men sen också löpning, cykling, simma, promenader och gymträning. Ja inte allt på samma dag såklart, men nu ska jag börja med en ordentligt varierad träning. Det kommer bli sjukt skoj, och när snön smällt bort ska bilnycklarna läggas på hyllan för då blir det kroppen som färdmedel så länge vädret håller. Om någon vill haka på ibland är det bara att höra av er.

Det är långa dagar nu på praktiken. Både givande men även många timmar av endast sittande. Avdelningen jag är på är väldigt tung, en demensavdelning där alla är dåliga på olika sätt. Det sliter på en att hela dagarna höra samma saker från samma personer och sen behöva förklara saker som de ändå glömmer om ett par minuter. Det gör ont i hjärtat när de inser att de är gamla och dementa och inte klarar sig själva längre. Ibland är man så trött att man vill skrika högt, men ibland är det så psykiskt ansträngande att man bara vill gå undan och gråta, för deras skull, för anhörigas skull, för att det får existera en sådan sjukdom. Där vill jag aldrig behöva hamna! Jag är verkligen imponerad av de som orkar jobba med det varje dag, för en sådan avdelning hade jag inte klarat av. Så en stor eloge till dom!

Ja det finns massor sjukdomar/handikapp/tillstånd som är helt fruktansvärda och det är helt galet att de ens får existera sådant. Men man får inte glömma att se personen bakom, för där bakom finns det en alldeles egen individ som är unik och bra på sitt alldeles egna sätt.

Rain Man (1988)
Charlie Babbit är en egotrippad man som nu har blivit lurad på sitt stora arv från sin döde far. Det enda han fick ärva var en Buick cabriolet från 1949 och sin pappas prisbelönta rosor, vilket han inte var intresserad av. Han ville istället haft de 3 miljoner dollar som han vet att sin pappa hade. För det visar sig att Charlie har en autistisk bror som han inte kände till, så han rövar bort sin bror från hans boende för att försöka pressa honom på en del av arvet och han tar med sin bror på en resa genom landet. Men resan växer till något mycket större än så och bröderna hittar ett starkt band mellan sig på resans gång.

Film: ++++- (detta betyder alltså 4,5 för det är svårt att göra ett halvt plus)
Handling: ++++
Skådespelare: +++++
Miljö: ++++

Fantastiskt gripande film! Dustin Hoffman och Tom Cruise gör ett otroligt jobb i denna fina film. Man blir ledsen och får verkligen ont i själen av denna film, samtidigt som man blir lite lycklig och man får skratta lite grann. Toppen, toppen toppen film!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar